Vad innebär det att vara Kundansvarig på Pro4u?
Som kundansvarig sitter du som spindeln i nätet. Jag jobbar främst med kunder inom eHälsa och vårdsektorn. Inom den här marknaden har vi också många underleverantörer. Man är nära kunden för att se deras behov och också underleverantörernas säljorganisation. Så jag har dubbla roller och medlar mellan olika drivkrafter, ett behov och ett utbud.
Det är rätt häftigt att sitta mellan ett problem och en lösning.
Varför tror du att kunder vänder sig till Pro4u?
Vi har starka kundrelationer. Våra kunder känner oss väl och vi känner dem. Många kunder kommer tillbaka till oss för att man är nöjd med det vi gjort tidigare. Vi har ett bra rykte och har också total transparens gentemot kund och konsult.
Jag vet varför jag sökte mig till Pro4u, för det personliga engagemanget. Här är det lite annorlunda, man stannar upp och lyssnar. Det gillar jag.
Vad är utmaningen i att vara Kundansvarig?
Utmaningen är att lägga pusslet rätt. Du arbetar som sagt med olika drivkrafter, kundens och konsulten/leverantörens. De här bitarna passar inte alltid och här gäller det att kunna vara lite fiffig och lägga pusslet. Det är så otroligt kul när det faller ut. Jag känner mig aldrig som en säljare för man får så mycket tack från kund och från leverantörssidan. Det är verkligen ett av de roligaste jobben jag haft.
Vad kännetecknar en duktig konsult?
Det är de som är proaktiva och ser när något håller på att hända och vågar säga det. Det kan ofta konsulterna med erfarenhet. De kan dra paralleller med tidigare upplevelser och erfarenheter. Vi har framförallt seniora konsulter.
Hur kan ett uppdrag till Pro4u se ut?
En av våra kunder kan leta efter en konsult eller ett helt team för att genomföra ett projekt. Ibland kan det vara snabba puckar, som nu senast då en kund behövde en programledare.
Vi har ett nätverk som gör att vi aldrig har någon på bänken. Jag kan alltid hitta den optimala lösningen eftersom jag inte behöver trycka ut någon i projekt. Därför kan vi jobba lite annorlunda och alltid matcha efter behov. Som kundansvarig är det optimalt. Jag behöver inte tänka att vi inte har det kunden behöver. Vi löser kundens behov.
Vad tror du om framtidens organisationer och Pro4u:s plats där?
Det här företaget har ju funnits i 21 år och strukturen är modernare än någonsin. Att jobba med nätverk på det här sättet. Alla här är egna företagare. Vi har tagit det här med gig-ekonomi till det extrema. Själva uppbyggnaden är briljant och kommer nog bli än mer vanlig framåt. Vi ger många små företag möjlighet att kunna komma in på Landstinget, Handelsbanken eller andra stora organisationer där de inte kommit in själva. Samtidigt är de sin egen chef osv. Jag tror på det här upplägget för framtiden och fått den feedbacken från en del kunder också.
En annan viktig sak är att de här mindre bolagen är experter, de är specialiserade på ett annat sätt än större bolag så jag får verkligen nischade resurser att tillgå. Därför hittar vi snabbt en specifik kunskap. Vi kan hitta det där lite svårare uppdraget med hjälp av nätverket.
Gällande förändringsprojekt. Vilka frågor är på tapeten idag? Vad är det man pratar om mest?
GDPR är inte så stort som det borde, men det kommer.
För mig handlar det mycket om digitaliseringen inom e-hälsa. Det finns ett stort program som heter framtidens vårdinformationsmiljö som det satsas stort på. Det handlar bland annat om att skapa digitala kanaler för oss invånare till vården. Det är jättespännande.
Vad brinner du för utanför jobbet?
På den begränsade fritid jag har så ägnar jag mig mycket åt min flickvän och min dotter. Sedan håller jag på en del med träning och så är jag djupt engagerad i ett ideellt program. Jag är stödperson för människor som kommit lite på glid. Det är oerhört givande och påminner mig dagligen hur tacksam jag är över hur bra jag har det.