Lär känna oss på kontoret lite bättre
Göran Edin, en av Pro4u:s tre grundare
Varför tror du att kunder vänder sig till Pro4u?
Huvudsakligen för att de får bra konsulter. Det är resultatet av konsulternas arbete som är effekten av Pro4u. Sedan tror jag att kunderna tycker att de får bra hantering av konsultförfrågningarna, en partner för långsiktigt samarbete och att de får den information de behöver.
Vad är det som gör att man hittar rätt konsult till uppdraget?
Förståelse för vad kunden är ute efter, utmaningarna med uppdraget och vilken personlighet som passar in. Man måste prata och ställa frågor till kunden för att förstå vilken typ av konsult som kommer passa för uppdraget.
Vad tror du om framtidens organisationer och Pro4u:s plats där?
Företag kommer att behöva genomföra komplexa och utmanande projekt även i framtiden och kommer fortsatt behöva bra projektledare/förändringsledare. Pro4u kommer därför att uppfylla ett behov även i framtiden. Ett av våra specialområden är det vi kallar ”sällanprojekt” dvs projekt som kanske genomförs var 10-15 år som t.ex byte av affärssystem. Till denna grupp tillhör regelverksprojekten där regelverket först skall tolkas och sedan införas i verksamheten och IT-systemen. Just nu finns det mycket regelverksprojekt som tex GDPR, AML och MiFID II så det är inte brist på projekt som passar Pro4u:s konsulter.
Henrik Rydell, Kundansvarig
Vad kännetecknar en duktig Kundansvarig?
Fingertoppskänsla. Man behöver det för att kunna vara en duktig kundansvarig. Man behöver också vara bra på att bygga relationer. Som kundansvarig vill du lära känna både kundens organisation och beställaren själv för att bättre kunna matcha konsulter till kunden.
Vad är det roligaste och mest utvecklande med ditt jobb?
Det är nog alla erfarna människor som är konsulter. De har förväntningar på mig som kundansvarig som är väldigt roligt att leva upp till. Det kan till exempel gälla att få till rätt ersättning. Att hålla dialog och relationer igång är också bland det roligaste med detta jobb. Vi har många och långa relationer med våra konsulter och kunder.
Varför tror du konsulter vill bli Pro4u-partners?
Jag tror att man vill känna tillhörigheten som man får hos oss. Sedan tror jag att man väljer oss framför andra tack vare den personliga relationen som vi har med våra partners och associerade.
Fredrik Hagelin, Kundansvarig
Varför tror du att kunder vänder sig till Pro4u?
Vi har starka kundrelationer. Våra kunder känner oss väl och vi känner dem. Många kunder kommer tillbaka till oss för att man är nöjd med det vi gjort tidigare. Vi har ett bra rykte och har också total transparens gentemot kund och konsult. Jag vet varför jag sökte mig till Pro4u, för det personliga engagemanget. Här är det lite annorlunda, man stannar upp och lyssnar. Det gillar jag.
Vad är utmaningen i att vara Kundansvarig?
Utmaningen är att lägga pusslet rätt. Du arbetar som sagt med olika drivkrafter, kundens och konsulten/leverantörens. De här bitarna passar inte alltid och här gäller det att kunna vara lite fiffig och lägga pusslet. Det är så otroligt kul när det faller ut. Jag känner mig aldrig som en säljare för man får så mycket tack från kund och från leverantörssidan. Det är verkligen ett av de roligaste jobben jag haft.
Stefan Gunbrant, Kundansvarig
Vad är det roligaste och mest utvecklande med ditt jobb?
Eftersom jag jobbar både som kundansvarig men också hos kund så jag har möjlighet att jobba nära de kunder jag ansvarar för. Det är viktigt att vara lyhörd på vilka uppdrag / behov kunden har. Eftersom jag också sitter i uppdrag ute hos kund blir jag ofta en problemlösare istället för en säljare. Det är riktigt roligt.
Vad kännetecknar en duktig konsult?
En duktig förändringsledare/projektledare är ofta senior med flera års erfarenhet. Gärna som chef och/eller har lett folk i en förändring med ett tydligt fokus. Självklart kan de också ge det lilla extra när det behövs.
Valdemar Langlet, Kundansvarig
Varför blev du kundansvarig på Pro4u?
Jag har jobbat i IT-branschen hela mitt yrkesliv, både i rena linjeroller och som konsult. Under åren har jag hunnit vara såväl köpare som säljare av konsulttjänster och det har alltid känts kul att kunna växla mellan rollerna. Som kund kände jag ett starkt förtroende för Pro4u och när möjligheten att ansluta mig till säljteamet dök upp behövde jag inte fundera länge. Att stämningen på Pro4u är fantastisk hjälpte också till!
Varför är konsultförsäljning viktigt och kul?
Det handlar ytterst om att hitta rätt person för att lösa en uppgift. Att matcha konsultens kompetens och person med kundens förväntningar är en spännande uppgift. Jag tycker det är roligt att arbeta med människor och man lär sig något nytt varje uppdrag. För att lyckas måste man vara generalist och våga tänka utanför boxen ibland. Jag hoppas att min erfarenhet hjälper mig med det och därmed med att serva våra kunder på bästa sätt.
Pernilla Uhrström, Kundansvarig
Vad är bra egenskaper hos en kundansvarig på Pro4u tycker du?
Att man har lätt för att lyssna och förstå kundens behov, både den eventuella tekniska delen, erfarenheten och vilken personlighet som de söker. Att ställa öppna frågor och kanske till och med kunna hjälpa kunden med kravspecen. Sen gäller det att föra informationen vidare och få konsulterna att förstå uppdraget och matcha så att alla blir nöjda och glada. Jag brukar ha lätt för att få förtroendet från kunder för att jag är autentisk i det jag gör och att jag brinner för just den saken, att matcha kunders önskan med rätt konsulter. Självklart är det också viktigt att man följer upp både hos uppdragsgivare och konsult, så att allt går som det ska och att alla parter är nöjda. En rak och ärlig dialog underlättar mycket för att få det så bra som möjligt.
Hur är en duktig konsult tycker du?
En duktig konsult är ödmjuk inför sin uppgift och villig att fortsätta utvecklas. En konsult som inte ser sig som ”klar” kommer alltid hitta uppdrag. Självklart behöver man vara lyhörd inför kunders behov och situation. Man behöver ha viss social kompetens för de flesta typen av uppdrag och känna sig bekväm i konsultrollen så kunden ser vad man kan och levererar.
Hur är en duktig uppdragsgivare i din mening?
Att uppdragsgivaren inkluderar konsulten och inte ser denna som en utomstående. Att konsulten får vara en del av ”gänget”. Det är så roligt när konsulter får vara med på aktiviteter och liknande som finns för att svetsa ihop de på arbetsplatsen. Att de är tydliga i sin förväntan och löpande ger konsulten en möjlighet att göra ett bra jobb.
Yasmina Osman, Partneransvarig
Berätta om ditt jobb på Pro4u
Jag funkar som ett kugghjul mellan våra samarbetspartners, konsulter och våra kundansvariga på kontoret. Det ska fungera med kommunikationen och man ska få snabb kontakt vid olika behov i alla led, oavsett vem som frågar eller vad man vill åstadkomma. Det är en väldigt händelserik roll där jag flyger mellan högt och lågt med skratt och lärorika utmaningar.
Vad är det roligaste och mest utvecklande med ditt jobb?
Det är helt klart utvecklande att få jobba med så kompetenta och trevliga kontors-kollegor och våra seniora partners. Sedan möter jag nya företag och människor i mitt dagliga arbete och det utbytet av möten och nya kontakter är ovärderligt. Det roligaste med mitt jobb är att ingen dag är sig lik, ibland är det som att åka berg-o-dalbana med målet att äta en cheeseburgare under resan, och det är riktigt utmanande men samtidigt kul. Hur det än resan går till så kommer vi alltid i mål med det vi gör.
Varför tror du konsulter vill bli Pro4u-partners?
För att vi är ett tryggt företag att ansluta sig till, för kompetensen vi har, för att vi bryr oss om våra konsulter och för tillgången till ett stort nätverk samt för alla trevliga förmåner vi ger till våra partners.
Vad brinner du för utanför jobbet?
Jag brinner för rättvisa för alla djur och barn som inte kan föra sin egen talan. Genom att jag hjälper företag & organisationer med pengar eller spridning av deras engagemang så kan de fortsätta göra skillnad och står upp för de svagaste.