Ofta handlar projekt om nytt, förändrat eller utbytt systemstöd som skapar förutsättningar för, eller kräver, förändringar i verksamhetens sätt att arbeta, dess processer och rutiner.
I krisande projekt saknas nästan alltid en plan för förändringsledning för de som blir berörda av projektet. Man har ibland haft en utbildningsplan, men inget om hur man kommunicerar varför, vad som ska göras, hur och när. Ett tips kan vara att titta på exempelvis ADKAR-modellen. Här gäller det att ha koll på alla intressenter och hur man ska kommunicera med dem.
Som projektledare/förändringsledare kan man behöva coacha beställare/ansvarig chef/er i verksamheten att vara ”frontfiguren” för förändringen. Är det stora och genomgripande förändringar är det kanske någon i företagsledningen eller rent av VD som bör vara bärare av budskapet. Det blir sällan bra om man som projektledare försöker vara den som ska förankra, kommunicera och marknadsföra gentemot verksamheten.
Vid större förändringar i stora organisationer så är en möjlighet att gå via HR för att nå ut till alla chefer som i sin tur tar det till sina medarbetare. Andra metoder, t.ex. om det handlar om systeminföranden, är att arbeta genom ambassadörer eller superanvändare (train the trainers) som har i uppgift att stödja de olika organisationsdelarna och slutanvändarna. Goda erfarenheter finns av att sätta upp tillfälliga supportrum dit medarbetare kan gå för att få handfast hjälp. I större organisationer kan även verktyg som e-learning vara användbart.