Berätta lite om din bakgrund
Min karriär började egentligen i en helt annan bransch, mode & design, med siktet inställt på inköparrollen. Min far som på den tiden jobbade på Televerket tyckte att de behövde någon som jag där och uppmuntrade mig att söka jobb som säljare. Jag fick jobbet och kom genom det in på Telecom och IT-tjänster när internet var helt nytt och superhett i mitten på 1990-talet. Det var väldigt kul och jag blev kvar inom den branschen och jobbade på några olika bolag, både stora och små. Jag hade 8 år på Qbranch där jag förmedlade IT-konsulter, främst tekniker till några av våra största företag som Sandvik, ABB och Regeringskansliet. Landade efter en tid på Logica där jag var kundansvarig för bland annat Ericsson och LF. Jag var både till Indien och Filipinerna på kundmöten.
Senare fick jag frågan om att bygga upp ett IT-konsultbolag från grunden som VD. På två år byggde jag det från en halvtid till tio heltidsanställda. Det var en jättespännande resa som lärde mig mycket. Runt den tiden började jag dock fundera på vad som mer var roligt inom yrkeslivet och tog en ”paus” från IT-världen och jobbade under några år som cykelguide, reseledare och coach, en tid som gav nya perspektiv.
Men IT-världen drog och efter några år gick jag tillbaka hit. Efter att ha provat ett par bolag känns det som jag hittat helt rätt med Pro4u! Här kan jag vara egenföretagare samtidigt som jag ingår i ett team, det passar mig väldigt bra. Pro4u har en lång stabil historia ett gott rykte och ett enormt nätverk vilket gör mitt jobb roligt och enkelt. Jag kommer alltid att ha rätt kompetens med hög kvalitet att erbjuda mina kära kunder.
Vad är bra egenskaper hos en kundansvarig på Pro4u tycker du?
Att man har lätt för att lyssna och förstå kundens behov, både den eventuella tekniska delen, erfarenheten och vilken personlighet som de söker. Att ställa öppna frågor och kanske till och med kunna hjälpa kunden med kravspecen. Sen gäller det att föra informationen vidare och få konsulterna att förstå uppdraget och matcha så att alla blir nöjda och glada. Jag brukar ha lätt för att få förtroendet från kunder för att jag är autentisk i det jag gör och att jag brinner för just den saken, att matcha kunders önskan med rätt konsulter. Självklart är det också viktigt att man följer upp både hos uppdragsgivare och konsult, så att allt går som det ska och att alla parter är nöjda. En rak och ärlig dialog underlättar mycket för att få det så bra som möjligt.
Hur är en duktig konsult tycker du?
En duktig konsult är ödmjuk inför sin uppgift och villig att fortsätta utvecklas. En konsult som inte ser sig som ”klar” kommer alltid hitta uppdrag. Självklart behöver man vara lyhörd inför kunders behov och situation. Man behöver ha viss social kompetens för de flesta typen av uppdrag och känna sig bekväm i konsultrollen så kunden ser vad man kan och levererar.
Hur är en duktig uppdragsgivare i din mening?
Att uppdragsgivaren inkluderar konsulten och inte ser denna som en utomstående. Att konsulten får vara en del av ”gänget”. Det är så roligt när konsulter får vara med på aktiviteter och liknande som finns för att svetsa ihop de på arbetsplatsen. Att de är tydliga i sin förväntan och löpande ger konsulten en möjlighet att göra ett bra jobb.
Vad tycker du om att sysselsätta dig med utanför jobbet?
Jag bor i hus på landet som tar en del tid. Jag har tre härliga barnbarn som jag gärna ser så ofta jag kan.
Några av mina intressen är sång, dans och att meditera/yoga. Förra året gav jag mig på en Salsa kurs och det vill jag gärna fortsätta med. Jag gillar att prova nya saker och att vara aktiv, gärna utomhus.
Jag lägger en del tid på att färdigställa min lägenhet på Cypern som jag just fått tillträde till. Så ibland på Teams ser ni mig sitta där och jobba.